Stránky

Co je to antroposofie?

„Antroposofie nečiní náš život snazším, činí jej však mnohem zajímavějším“
Gunther Hauk, biodynamický včelař, zahradník a učitel

Antroposofie (lidská moudrost) je duchovní učení, které je zdrojem práce učitelů na waldorfských školách. Toto učení se liší od jiných tím, že nečeká pasivně na osvícení či duchovní prožitky, nýbrž staví na aktivní schopnosti lidské bytosti pracovat na svých vnitřních kvalitách myšlení, cítění a vůle. Student antroposofie se vydává na cestu sebepoznání v kontextu světa a dění, na cestu která je náročná a mnohdy celoživotní.

Více

Jakou úlohu hrají ve waldorfské škole slavnosti a konkrétně Michaelská slavnost?

Slavení ročních svátků má důležitou úlohu zejména na základní škole, protože spojuje děti s rytmem a koloběhem roku. Právě pedagogicky uchopené slavení svátků, které v dnešní době již nejsou neseny tradicí, mnoho rodičů na škole oceňuje a zejména v nižších třídách je i aktivně pomáhají organizovat. Poněkud netradiční Michaelská slavnost je jednak slavností podzimu a úrody, za druhé tematizuje v době, kdy vnějšího světla s krátícím se dnem ubývá, potřebu vnitřního světla a odvahy. Navazuje na prastarý obraz boje archanděla Michaela s drakem, symbolem boje světla s temnotou. Že to není téma pouze waldorfské nebo antroposofické, ukazuje například turnovské sdružení „S drakem rval se Michael“ bojující proti silnici R 35.

Jaký postoj zaujímá waldorfská pedagogika k počítačům, televizi a dalším médiím?

Waldorfská škola má ve svém vzdělávacím programu také výuku informatiky, kterou považuje za důležitou součást vyučování. Svou úlohu vidí ale škola mimo jiné i v tom, aby dětem, které jinak ve velké většině tráví před obrazovkou počítače několik hodin denně, nenabízela ve škole totéž. Jako učitelé si zakládáme na tom, že v dětech rozvíjíme důležité předcomputerové schopnosti (precomputer skills), které teprve umožňují, aby se člověk stal uživatelem a ne služebníkem technologií. Televizi nikomu nezakazujeme, nemůžeme ale jako zodpovědní učitelé neinformovat rodiče o negativním působení médií, na něž stále rostoucí měrou upozorňují odborníci a s nímž máme ve škole bohaté, neblahé zkušenosti. (viz.: Média v životě našich žáků) Ve vztahu k mobilním telefonům u nás platí obdobný zákaz jejich používání ve všech prostorách školy, jako je tomu na jiných školách.

Co je náplní pedagogické konference?

Ve waldorfské škole v Semilech v pedagogické části konferencí, které se konají každý čtvrtek, střídají pedagogické rozhovory o dětech (strukturovaný rozhovor učitelů se snahou podpořit žáka, který v daný čas pedagogickou a výchovnou pomoc potřebuje) se společným studiem obecně pedagogických a metodicko-didaktických textů Rudolfa Steinera. Rozhovory nad těmito texty a zejména jejich spojování s každodenní pedagogickou praxí jsou formou pokračujícího vzdělávání učitelů. Dále učitelé společně pracují na otázkách rozvoje školního vzdělávacího programu a koncepčních otázkách směřování školy.

Jaká jsou kritéria výběru učitelů?

Kromě běžné učitelské kvalifikace je důležité, aby byl učitel vzdělaný, případně si vzdělání doplnil, v některém ze seminářů waldorfské pedagogiky. Ve škole pracují i velice kompetentní učitelé, kteří prošli učitelskými semináři v zahraničí, ale nemají, bohužel, učitelské vzdělání. Ti si ho musejí, vzhledem k novému školskému zákonu, doplnit. Škola má již několik nepříjemných zkušeností s aprobovanými učiteli se vzděláním i ve waldorfském semináři, kteří náročnou práci nezvládli a museli odejít. Loajálnost k jakémukoli hnutí škola nezkoumá, jako samozřejmý, přirozený předpoklad pro práci ve škole a východisko kolegiální práce v učitelské konferenci se ukázala světonázorová otevřenost a zájem o waldorfskou pedagogiku. Jakou roli hraje antroposofie jako inspirační zdroj waldorfské pedagogiky v životě každého učitele, je čistě jeho osobní věcí.

Co je to Eurytmie a jaké má místo ve waldorfské pedagogice?

Eurytmie je pohybové umění rozvinuté Rudolfem Steinerem spolu s jeho ženou, Marií Steinerovou. Jde o spojení hudby nebo slova (recitace) s pohybem. Najdeme v ní mnoho koordinačních a orientačních cvičení (s tyčemi, měděnými či dřevěnými koulemi, šátky). Má podobu čistě uměleckou, pedagogickou a léčebnou. Pozitivní zdravotní působení eurytmie prokázalo zejména v poslední době mnoho vědeckých studií. Více najdete v článku "Výuka eurytmie na naší škole".

Jak jsou rodiče informováni o podstatě waldorfské pedagogiky před vstupem do školy a v průběhu školní docházky?

Škola organizuje již mnoho let dny otevřených dveří, s nimiž přišla jako první ve městě, organizuje společně se Sdružením přátel waldorfské školy přednášky pro rodiče. S rodiči je veden již při zápisu dítěte do školy důkladný rozhovor jednak se školním lékařem a následně se zkušeným učitelem nejen o dítěti samotném, ale i o motivaci rodičů pro volbu školy. Pakliže nepřichází již informováni, což je spíše pravidlem, jsou upozorněni na specifické rysy waldorfské pedagogiky a zejména v poslední době jsou dotazováni i na to, zda je jim známa kritika specifik waldorfské školy. V naprosté většině případů hovoří o tom, že tuto kritiku znají a orientují se zejména na základě pozitivních zkušeností svých známých a přátel, kteří ve škole již děti mají. Dostatečně informativní jsou snad i tyto webové stránky školy.

Pracovní a prakticko řemeslné činnosti

Pracovní vyučování není přímo zaměřeno na intelekt a získávání vědomostí. Proč je vlastně v dnešní technické době takový předmět na waldorfské škole vyučován? Náš intelekt se zdaleka neutváří jen tím, že se zaměříme přímo na intelektuální výchovu. S vývojem inteligence přímo souvisí rozvoj jemné motoriky. Ten, kdo umí dobře pohybovat prsty, má i pohyblivé myšlení a lépe proniká do podstaty věcí.

Více

Výuka eurytmie na naší škole

Spojení mezi oblastí prostoru a času představuje vyučování eurytmie, ve kterém se v pohybových prostorových formách viditelně znázorňují tóny řeči a tóny hudby. Jako každá umělecká činnost, tak i eurytmie harmonizuje organismus, rozvíjí pohybové schopnosti v koordinaci s myšlením a cítěním. Vyučování eurytmie uvádí dítě do prostoru a učí ho uchopovat jej v jeho dimenzích, doplňuje a podporuje svými prostředky učení dětí.

Více

Výuka cizích jazyků na střední škole

Na počátku středoškolského stupně spočívá výuka cizích jazyků ve studiu původu a vývoje cizího jazyka v dějinných souvislostech, etymologie a charakteristik daného jazyka. Studují se typické ukázky prózy a poezie různých období. Studenti jsou vedeni k diskusi, analýze, k formulaci shrnutí a prezentacím probíraného učiva v cizím jazyce.

Více

Waldorfská základní a střední škola Semily, p. o.
Tyršova 485, 513 01 Semily

datovka: shdknnh

IČO: 00854824

účet: 28534581/0100

Tyršova 485, 513 01 Semily

481 624 580 736 130 073

Jana Žižky 375, 513 01 Semily

488 880 027 732 736 862